Koirat24.fi - Myyntipalsta

Ilmaiseksi tai vähintään puoli-ilmaiseksi

Yleinen koirakeskustelu - tämä on oikea paikka keskustella koirastasi. Kerro koirastasi tai keskustele mistä tahansa koiriin liittyvästä.

Valvoja: Nuuskamuikkunen

Ilmaiseksi tai vähintään puoli-ilmaiseksi

ViestiKirjoittaja Johnde77 » Ma Syys 10, 2012 9:43 am

Koska joku näyttäisi tuolla myyntipalstalla haksahtaneen ”Pomeranian pentuja”-ilmoitukseen, on pakko avata sanainen arkkuni ja vuodattaa pihalle kaikki, mitä mieltä minä olen eläimiä kaltoin kohtelevista ihmisistä, pentutehtailijoista ja ihmisistä, jotka ostaa epämääräisten ilmoitusten perusteella epämääräisiä koiria.

Ensinnäkin, jos "rekisteröityä" rotukoiraa myydään pilkkahintaan eli reilusti alle sen hinnan, mitä rehelliset rotukasvattajat pennuistaan pyytävät, niin jonkinlaisten hälytyskellojen luulisi ostajalla kilkattavan jo ensimmäisen kerran. Esim. tuolla myyntipalstalla myydään/myytiin mm. Pomeranian pentuja alle 200 euron! Myynti-ilmoitus on kirjoitettu äärimmäisen huonolla suomenkielellä, Google-kääntäjää avuksi käyttämällä. Laitoin (ihan vaan vittumaisuuttani) sinne kyselyä pennuista ja olisin ollut todella kiinnostunut ostamaan pennun, ellen jopa kahta. No vastaus tuli vieläkin epäselkoisemmalla kielellä, koirat olivat Kamerunissa ja minun olisi pitänyt maksaa X määrä euroja, jotta olisin saanut koiran Suomeen. Ehdotin, että tulen paikan päälle katsomaan pentuja ja noutamaan omani, jos kaupat tulisivat, se ei käynyt ja viestittely myyjän puolelta päättyi siihen. HEI HALOO!!! Ei kai nyt kukaan osta koiraa näkemättä sitä ennen, saati sitten maksa yhtään mitään, ennen kuin on saatu varmistettua että koira ylipäänsä on olemassa. Voi Luoja, että saa ostajat kyllä syyttää täysin itseään jos joku moiseen ilmoitukseen on haksahtanut. Jonkinlainen järki pitäisi yrittää pitää päässä. Tyhmyydestä sakotetaan! No näissä ilmoituksissa ainoa positiivinen puoli on se, että koiria ei edes ole olemassa, kyseessä lienee ns. nigerialaishuijaus, eli ei tarvitse miettiä, missä oloissa koirat tämän ilmoituksen takana kärsivät. Ja jos taloudellisen tilanteen vuoksi haluat halvan koiran, ota huomioon, että koiran ylläpito EI ole halpaa. Voi tulla yllättäviä menoja, esim. pahimmassa tapauksessa koiran eläinlääkärikulut kerralla voi olla jopa tuhansia euroja. Haluathan koirallesi vain parasta hoitoa? Osamaksulla en ikinä koiraa myisi (no eipä mulla kyllä ole mitään mitä myydäkään), mutta se, jos ostaja vaatii osamaksulla koiraa, niin mietinpä vain, että mitkä mahdollisuudet ostajalla on koiraa viedä eläinlääkärille tarpeen vaatiessa, jos ei ole varaa maksaa koirasta n. tuhatta euroa yhdellä kertaa.

Kun olet pitkän harkinnan tuloksena päättänyt hankkia itsellesi pitkäaikaisen perheenjäsenen, koiran, niin ota huomioon muuttuvat elämäntilanteet. Järkyttävän usein näkee jo 6 kk ikäisiä kodinvaihtajia ”muuttuneen elämäntilanteen” vuoksi. Eli tulee avioero (en millään pysty huolehtimaan koirastani yksin), perheeseen syntyy mukula (aika ei enää riitä koiralle), joudun muuttamaan asuntoon, mihin ei saa viedä koiria (mulle ei tulis ikinä tilannetta, että muuttaisin jonnekin, minne en voisi koiriani mukanani viedä). Miettikää hyvät ihmiset loppuun asti koiran hankintaa ja jos hetkenkään jostain syystä epäilette, niin jättäkää koira ostamatta! Ja sitten on tietysti oma lukunsa erikseen nämä ihmiset, joiden mielestä pennut vaan ovat niin vastustamattoman suloisia, mutta kun ikää alkaa tulla se +6kk, niin ei se olekaan enää niin kiva ja rikkookin vielä kaikki, joten ei muuta, kuin koira kiertoon ja uusi, söpö pieni pentu hakuun. Jos/kun koiralla esimerkiksi eroahdistuksen vuoksi tulee ongelmia kotona, ei jakseta yhtään nähdä vaivaa selvittää syitä ja yrittää korjata niitä ongelmia, vaan koira pihalle ja uusi hakuseen. Itselläni on sen verran kokemusta eroahdistuksesta, että koirani ollessa 6kk-1,5 v, se tuhosi karrikoidusti koko kotini, söi mm. suoraa betoniseinää, jyrsi huonekalut, oven karmit ja söi kaiken mitä jätin sen saataville. Mutta kertaakaan, EI KERTAAKAAN käynyt mielessäni pistää sitä kiertoon. Pitkää pinnaa se vaati ja huumori oli usein koetuksella, mutta niin siitäkin vaan selvittiin. Joten jos et ole valmis sitoutumaan koiraan ja sen mahdollisiin tuleviin käytösongelmiin, ÄLÄ ota koiraa. Ota huomioon, että olosuhteiden muuttuessa saatat joutua luopumaan joistain asioista koirasi takia. Esimerkiksi jos koira on ollut jo koko työpäivän yksinään kotona, et yksinkertaisesti voi enää jättää sitä illaksi yksinään, jotta itse pääset esim. baariin humputtelemaan. Koira on seuraeläin.

Ja sitten kun olet tehnyt päätöksen hankkia koiran, harkitse tarkkaan eri rotuja, mitä itse haluat koiraltasi ja mitä pystyt koirallesi tarjoamaan. Erittäin huonona esimerkkinä esim. laumanvartijakoirat pienessä kerrostaloasunnossa, missä ne eivät pysty toteuttamaan rodunomaista viettiään millään tavalla. Jos et ole kovin liikunnallinen ihminen, aktiivinen rotu ei ehkä ole sinulle se paras ratkaisu. Mieti, vertaile, kysele, käy tutustumassa kyseisen rodun kasvattajiin ja heidän koiriinsa, niin saat käsityksen rodusta ja sen tarpeista. Jos kasvattaja on kunnollinen ja luotettava, hän antaa sinun ilomielin tulla tutustumaan rotuun. Itse aikoinani kiersin kolmen eri kasvattajan luona harkitessani itselleni perheenjäsentä ja loppujen lopuksi, kun valitsin kennelin, mistä koirani haluan tulevan, jouduin odottamaan yli vuoden, jotta sain haluamani.

Kasvattajan luotettavuutta lisää, että pääset katsomaan varaamaasi pentua, kun se on täyttänyt 4 vkoa. Samalla pääset näkemään, missä oloissa pentu elämänsä ensimmäiset viikot viettää ja näet ja pystyt tutustumaan sen emään. Pentueen isä harvemmin on tavoitettavissa samasta osoitteesta pentujen ja emän kanssa, mutta hyvä olisi siihenkin käydä tutustumassa.

Itse henkilökohtaisesti sydämestäni VIHAAN pentutehtailijoita, jotka pennuttavat narttunsa joka juoksusta, pennut emoineen elävät mahdollisesti jossakin kellarissa vailla ihmiskontakteja tai mitään sosiaalistumismahdollisuuksia. Näillä ihmisillä ei silmissä pyöri mikään muu kuin dollarit. Emokoiria käytetään häikäilemättä hyväkseen, eikä sen tarpeet tai hyvinvointi kiinnosta näitä rahanahneita kusipäitä tipan vertaa, kunhan vaan tuottaa mahdollisimman paljon rahaa. Nykypäivän trendinä näyttäisi olevan tuoda etelänaapuristamme näitä tuotteita ihan liukuhihnalla. Pennut vieroitetaan emostaan pahimmillaan jo neliviikkoisena, pistetään matkalaukkuun, autoon ja rajan yli meille tänne. Ja sitten joku idioottiostaja haksahtaa ”hyvään ja halpaan pentuun” ja ostaa sen pilkkahintaan esimerkiksi huoltoaseman parkkipaikalla auton takaluukusta. Salakuljetetuilla koirilla on todella usein esim. parvovirus, johon se sitten kuolee muutamassa päivässä, uuden omistajan ihmetellessä. Kyseisiä kusipää salakuljettajia ei kiinnosta rokotus- eivätkä mitkään muutkaan määräykset koiraa rajan yli tuotaessa, money talks, again. Ja jos/kun pennun ostaja ei ole perillä Eviran määräyksistä koskien rajan yli tulevaa koiraa, on järkytys ja viha suuri, kun iso paha eläinlääkäri vaatii sairaan ja rokottamattoman, salakuljetetun koiran lopettamista tai toimittamista takaisin lähtömaahan. Ei ymmärretä omaa vastuuta selvittää asioita eikä varsinkaan sitä, että ulkomailta tuoduilla eläimillä on usein sairauksia (vakavia), joita ne sitten levittää meille Suomeen. Itse vaadin ostajilta vastuuta sekä velvollisuutta! Niin kauan kun on kysyntää, on myös tarjontaa.

Ja jossain täällä palstalla näin, kun pentujen myyjä kritisoi, että rekisteröimättömistä seropipennuista ei saa 200 euroa enempää rahaa eivätkä pennut mene kaupaksi… ÖÖÖööö, tuota noin niin, miksi pentuja on ylipäänsä teetetty, ellei pennuilla ole jo kotia valmiina? Eli jos tästä lähtien alettaisiin tuottamaan pentuja vasta tarpeeseen/kysyntään, eli katsottaisiin, millainen kysyntä kyseisen rodun pennuilla on ja vasta sen jälkeen alettaisiin harkitsemaan pennuttamista. Ja jos kaikki ostaisivat tästä lähtien vain SKL:oon rekisteröityjä pentuja, niin saataisiin edes vähän kontrolloitua näitä pentutehtailijoita. En väitä etteikö rekisteröimättömät tai seropit olisi yhtään sen huonompia koiria, kuin puhdasrotuiset rekisteröidyt, mutta näillä keinoilla pystyttäisiin tosiaan kontrolloimaan paremmin näitä kasvattajia. Enkä väitä sitäkään, että kaikenmaailman Vuolasvirta-palkinnon saaneet kasvattajat olisivat sen parempia, kuin ”kotikasvattajatkaan”, onhan se nähty, että sielläkin osataan tehtailla, mutta kun käyttää vähän maalaisjärkeä ja ottaa asioista selvää, niin lähtökohdat on jo ainakin paremmat.

Tästä tuli nyt aiottua pidempi vuodatus, mutta nämä em. epäkohdat saavat minut pyhän raivon valtaan! ja jos tämän kirjoituksen perusteella, edes yksi ostaja harkitsee tarkemmin ostoksiaan, niin olen jo vähän tyytyväisempi. Paljon olisi vielä kohtia, joihin ostajat voisivat kiinnittää huomiota, jotta saataisiin tätä harmaan alueen tarjontaa pienenemään, mutta näillä nyt alkuun.

Tiedän etten pysty pelastamaan kaikkia maailman koiria/eläimiä, valitettavasti, mutta pystyn ainakin jakamaan siitä syntyneen tuskan yrittämällä edes parantaa tilannetta.

Ostajat: Käyttäkää aikaa ja maalaisjärkeä koirahankinnassanne.
Pentutehtailijat, eläinrääkkääjät ja eläinten kaltoin kohtelijat: BURN IN HELL!

Ystävällisin terveisin
Johanna
Johnde77

Paluu Yleinen koirakeskustelu